Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Elize Stolze - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Elize Stolze - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

12 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hallo allemaal,

Ik zit nog steeds in het prachtige Nieuw-Zeeland. Echt een schitterend land met vele bergen, bomen, beekjes, watervallen, bruggetjes etc.... Aangezien we door Nieuw-Zeeland met de bus reizen kunnen we onderweg heerlijk om ons heen kijken en de vele indrukken in ons opnemen.

Vanaf Queenstown zijn we naar Te Anau gegaan. Onze bus ging al vroeg, om 06:50 uur. Dus wij stonden netjes te wachten bij de bushalte waar we een aantal dagen ervoor ook waren uitgestapt. Om ons heen stonden nog zo`n 25 mensen te wachten. Om 07:05 uur was de bus er echter nog niet, toter plots een touringcar voor een excursie naar Milford Sound aan kwam rijden. Alle 25 mensen om ons heen stapten daar in. Dus wij begrepen er even niets meer van. Na een paar tellen kwamen we erachter dat onze bus vanaf een ander punt zou vertrekken. Dus wij snel daarheen rennen, maar helaas... hij was nergens meer te bekennen.. Bus gemist! En per dag gaat er maar 1. En we moesten wel die kant op, aangezien de hostels in Queenstown vol zaten, we een hostel hadden geboekt en aanbetaald in Te Anau en we hadden een tour geboekt. Dus wij snel weer teruggestrompeld met al onze bagage naar de touringcar en gevraagd of we mee mochten rijden. Dat mocht voor 45 dollar p.p. dus dat hebben we maar gedaan.

Aangekomen in Te Anau regende het en was het steen en steenkoud. Het leek wel -30! En aangezien ik alleen goed functioneer tussen de 23 en 33 graden, daalde mijn stemming ook tot -30 haha.. Daarnaast had ik vrijwel alleen maar zomerkleren mee, dus ben ik maar snel onder de dekens gekropen.

2 dagen later hadden wij onze tour naar de fjorden. Wij zouden Milford Sound gaan bezoeken. Dus smorgens werden we opgehaald met een busje en zijn we de hele dag gaan touren door fantastisch landschap. Uiteraard vele stops gehad voor fotomomentjes. Ook hebben we een cruise gemaakt waarbij we nog zeehonden hebben gezien. En gelukkig hadden we geen last van de beruchte sandflies, aangezien het zonnetje scheen (hoeraaa!).

Vanaf Te Anau zijn we weer teruggegaan naar Queenstown om te overnachten voordat we verder gingen naar Franz Josef. In Franz Josef was het ook koud en regenachtig, dus heb ik maar een heerlijk warm fleecevest aangeschaft.

Na Franz Josef gingen we door naar Hokitika, een leuk plaatsje waarbij we in een heerlijk rustig hostel zaten. Op zo`n 35 km van Hokitika ligt de Blue Gorge, een rivier aan de voet van de bergen met prachtig turquoise water. Die werd ons aangeraden om te bezoeken en dat wilden we ook graag doen.Er ging alleen helaas geen bus en lopen en fietsen was te vver, dus de man van het hostel raadde ons aan om te gaan liften.... oh boy.. dus met een stuk karton met daarop de bestemming gingen we op pad. Eerst hebben we een stuk gelopen naar de hoofdweg en toen maar ons bordje omhoog gehouden. Op een gegeven moment stopte er een man die ons een paar km mee kon nemen. Aangezien alle kleine beetjes helpen, zijn we ingestapt. Een paar km verder weer ingestapt en weer ons bordje omhoog gehouden. Aangezien we vrijwel geen auto`s voorbij kwamen, dachten we dit wordt niets. Vanuit een zijweg kwam er een auto, maar die ging de andere kant op.. en ineens omkeerde!!
In de auto zat een ouder echtpaar dat ons graag naar de Blue Gorge wilde brengen, ook al moesten ze zelf de hele andere kant op. Superlief!! De Blue Gorge was te gek, met inderdaad supermooi turquoise water. Uiteindelijk moesten we ook weer eens terug. Gelukkig stopte het eerste voertuig meteen voor ons; een heerlijk luxe camper! Hier konden we vele kilometers mee meerijden en uiteindelijk zelf nog een paar km gelopen.

Vanaf Hokitika doorgereisd naar Nelson. Onderweg nog gestopt bij de pancake rocks, dus dat was helemaal leuk!
Vanaf Nelson hebben we een tour gemaakt naar het Abel Tasman National Park. Eerst een stuk met een boot gevaren en toen aan land aangemeerd. Hier hebben we een flink stuk gewandeld. Het liep allemaal redelijk stijl omhoog en het was flink heet, maar we hebben het overleefd! Daarna nog een tijdje op het strand gechillt en toen kwam de boot ons weer ophalen vanaf een ander punt.

Vanaf Nelson zijn we met de bus naar Picton gereden en een paar uur later hebben we de boot naar Wellington genomen. Die doet er ong. 3 uur over. In Wellington was het nog een flinke klus om het hostel te vinden, aangezien niemand de straat kende :(. Uiteindelijk hebben we een lift gekregen van een mevrouw die mbv haar stratenboek ons hostel wist te vinden!!

In Wellington waren we maar 1 hele dag, dus toen heb ik de Old Saint Paul`s Church bezocht en het Te Papa Museum. Dit is een van de grootste nationale musea ter wereld en hier leer je op verschillende manieren van alles over NZ, zoals de dieren, het bestaan en de aardbevingen.

Vanaf Wellington zijn we naar Taupo gegaan, waar ik nu in de bibliotheek dit zit te typen. Hier bevind zich het grootste meer van NZ; Lake Taupo, ontstaan vanuit een vulkaanuitbarsting.

Ik sluit nu snel af, aangezien ze hier over 5 minuten de wifi uitschakelen. Foto`s volgen later!

Xx

• 12 Maart 2014 - 09:23

Gerrit.:

Hoi Elize.

Ik begrijp, dat Nieuw-Zeeland toch echt door mij ook bezocht moet worden. Joke is er ooit op studiereis geweest, en heeft er zelfs (op de originele plek) gebungyjumped. Dat lijkt me ook wel wat voor jou.
    Maar, eerst met Arjo naar Amerika. Volgende week vliegen we naar Chicago en brengen een nieuwe camper via Rte 66 met een boog naar Denver. Misschien kunnen we ergens afspreken? Nee, dat gaat niet lukken, wij komen niet in Californië. Veel reisplezier, ook daar!

Groet: Gerrit en de rest van de fam.

• 12 Maart 2014 - 09:32

Sabine:

Hoi Luster,

Haha zeker functioneer jij alleen tussen de 23 en 33 graden, daarboven en daaronder is het niets!
    Tot over een paar weekies!
    xx je leukste zusje

• 13 Maart 2014 - 16:20

Marco En Yvonne:

Hij gaat lekker! Geniet ervan, want het einde komt in zicht, begreep ik.

• 16 Maart 2014 - 14:46

Emmy:

Hey Elize,

Gelukkig kan je nog steeds genieten van al het moois wat je onderweg tegen komt en ben je nog niet volledig verzadigd!! Zou toch zonde zijn. Je komt er w.s. niet snel een tweede keer, of je moet een leuke kiwi tegenkomen!?? Wie weet, gewoon nog een paar keer gaan liften.........
    Geniet de laatste weken nog even volop van al het moois. See you in Holland again.

Liefs, Emmy

• 16 Maart 2014 - 23:30

Arjo:

Ha Elize,
    Beetje laat gelezen deze mail. Te druk met voorbereiding van onze trip naar USA en andere zomerse vakanties.
    Nou jij geniet wel , zo te lezen. Als ik 2 weken weg ben geweest weet ik al niet meer waar ik allemaal geweest ben . Je houdt toch wel ook reisverslag bij? Of moet je het straks hebben van de info in deze blog?
    Naar ik aanneem nog steeds met vriendin op vakantie.. nog geen heibel gehad? Of zijn jullie het steeds met elkaar eens wat te doen en waar heen te gaan.
    Nog nog effe en dan kunnen we je (sterke) verhalen horen . Geniet straks nog effe van de USA.
    Veel reisplezier.

Gr Arjo en Lies

• 17 Maart 2014 - 19:23

Aike:

Hey hitchhiker,

Mooie verhalen weer! Maar de trip is natuurlijk niet compleet zonder een bungyjump in Queenstown...

Geniet van de laatste periode en we zien de dvd van de jump wel tegemoet als bewijs :)

Cheers,

Aike