Noordereiland Nieuw-Zeeland & eerste week Amerika - Reisverslag uit Hurricane, Verenigde Staten van Elize Stolze - WaarBenJij.nu Noordereiland Nieuw-Zeeland & eerste week Amerika - Reisverslag uit Hurricane, Verenigde Staten van Elize Stolze - WaarBenJij.nu

Noordereiland Nieuw-Zeeland & eerste week Amerika

Door: Elize

Blijf op de hoogte en volg Elize

02 April 2014 | Verenigde Staten, Hurricane

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer! Nog steeds in leven en weer veel mooie dingen gezien.
Na Taupo ben ik weer in de bus gestapt naar het volgende plaatsje, Rotorua, oftewel Rotte rua.. de zwavellucht is zeer nadrukkelijk aanwezig hier. Maar gelukkig bleven we hier niet lang. Wel lang genoeg voor een bezoekje aan een spa! Hier hebben we heerlijk gedobberd in 7 verschillende baden met temperaturen gevarieerd van 38 tot 42 graden.

Onze volgende bestemming was Tauranga. Hier heeft het alleen maar geregend en gestormd, aangezien er weer een cycloon aan zat te komen.. maar gelukkig hebben we van de cycloon weinig mee gekregen.
Daarna gingen we naar een wat leukere plaats; Whitianga. Hier hadden we een hostel pal aan het strand en de zon scheen lekker fel. Kon niet beter dus! Bij het hostel hadden ze kayaks liggen, dus daar hebben we uiteraard gebruik van gemaakt. Heerlijk gedobberd op de oceaan. Smiddags weer burgerlijk een was gedraaid ;). De volgende dag zijn we met een ferry naar de overkant van de baai gevaren en hier hebben we een aantal tracks gelopen. Sommige waren best pittig, aangezien ze redelijk stijl omhoog gingen.

Na Whitianga zijn we met de bus naar onze laatste stop in Nieuw Zeeland gereisd, Auckland! In Auckland heb ik oa de Auckland Domain bezocht, dit is het grootste en oudste park vd stad. In het park liggen ook de Winter Gardens. De Winter Gardens bestaan uit 2 kassen en een binnenplaats met grote vijver. Je vindt hier een grote diversiteit aan subtropische en tropische planten. Op de terugweg naar het hostel raakte ik zwaar verdwaald. Dus voordat ik weer bij het hostel was had ik al bijna 3x de avondvierdaagse kunnen lopen ;)

Na 3 dagen Auckland en in totaal 5 weken Nieuw Zeeland, was het tijd om het land gedag te zwaaien. Het was echt een prachtig land en ik raad het dan ook zeker aan om hier eens je vakantie door te brengen.

De vliegreis naar Los Angeles was helaas niet zo fantastisch. We hadden zeer veel en vaak last van turbulentie, waardoor het vliegtuig flink heen en weer schudde en oms een kleine vrije val maakte. Het waren lange enge uren. Zeker omdat je weet dat er nog steeds een vliegtuig ergens op de bodem vd oceaan ligt met ruim 200 mensen erin.. dan zit je toch niet lekker en kom je steeds dichter bij een paniekaanval. Maar gelukkig bleef hij in de lucht hangen en zijn we veilig geland in LA.
Van te voren hadden we een auto gereserveerd, dus die hebben we eerst opgehaald. Was wel weer ff wennen om auto te rijden, zeker ook omdat we net een paar maanden in landen hadden gezeten waar ze links rijden. Maar gelukkig ging het snel goed.

In LA weer leuke bezienswaardigheden bezocht, zoals Hermosa Beach, Beverly Hills, Hollywood, Santa Monica en Venice Beach. Vooral Santa Monica vond ik leuk. Vroeger werd daar de serie Baywatch opgenomen, waar ik zwaar verslaafd aan was, dus dan is het leuk om dat te bezoeken. En de Santa Monica Pier was ook te gek, met zelfs een reuzenrad en achtbaan op de pier.

Vanaf LA zijn we verder gereden naar Yucca Valley. Onderweg eerst nog een outlet shoppingcentrum bezocht, aangezien Zara graag wilde shoppen. In Yucca Valley verbleven we in een motel met heerlijke kingsize bedden en savonds heerlijk onbeperkt gegeten bij Sizzler voor maar 12 dollar. Gotta love America!
De dag erna ons eerste nationale park bezocht, Joshua Tree. Was te gek. We hebben er zo`n 4 uur over gedaan om het park te doorkruisen. Onderweg vele stops gemaakt voor foto`s en wandelingen. En vooral genoten van de prachtige natuur!

Vervolgens overnacht in Phoenix en Flagstaff. Vanuit Flagstaff doorgereden naar de Grand Canyon. Was ook weer prachtig. Eerst naar Mather Point gelopen. Vanaf dat punt heb je een mooi uitzicht over de rotslagen. Tevens nog via wat rotsen naar beneden geklommen voor wat mooie foto`s. Daarnahebben we een deel langs de canyon gereden en uiteraard gestopt bij verschillende lookouts.
Daarna Horseshoe Bend bezocht. Dit is een hoefijzervormige meander ( een lus in de loop van een natuurlijke waterloop) van de Colorado River.

Monument Vally bezocht. De wegen bij monument valley zijn dramatisch. Veel zand, kiezels, gaten en heuvels. En er stond zeer veel wind waardoor het zand veel en en weer waaide. We hadden een witte auto, maar nu is hij meer bruin..
Monument valley zelf is prachtig. Je ziet vele eenzame rode rotsen, omgeven door een lege, weidse vlakte. Het grondgebied wordt beheerd door de indianen.

Vandaag een bezoek gebracht aan Bryce Canyon en wauwie, Bryce Canyon is nog mooier dan de rest (vind ik tenminste). Het sneeuwde er zelfs en de temperatuur lag een graad of 5 onder nul. Bryce Canyon bestaat uit een serie van natuurlijk gevormde amphitheaters. De wanden daarvan bestaan uit zo`n 60 verschillende lagen zand- en kalksteen. In de amphitheaters staan talloze grillig gevormde rotsformaties bestaande uit diverse kleuren, zoals wit, roze, vurig oranje, rood en knalrood. Een aantal rotsformaties waren bedekt met sneeuw, wat een mooi aanzicht gaf.

De reis duurt nu nog zo`n twaalf dagen en daarna begin ik thuis aan een winterslaap, want dat vele autorijden, vroeg opstaan en bezienswaardigheden bezoeken is toch best vermoeiend.. ;)

Lieve groeten, Elize

• 03 April 2014 - 16:32

Yvonne Voordenhout:

he Elize,

Wat beleven en zien jullie veel. Het wordt nu een beetje aftellen voor jou.
    Op familie weekend zullen we alles wel gaan horen en zien.
    Geniet nog een beetje van de laatste dagen en een goede terug reis gewenst!

De Voordenhoutjes.

• 06 April 2014 - 12:37

Alda En Boudewijn Van Zwieten:

Hallo Elize,

Met veel plezier hebben we je reisverslag weer gelezen. We begrijpen dat als je weer terug bent je heel veel slaap hebt in te halen. Wat heb je tot nu toe ongelofelijk veel mooie dingen gezien. Kom je nog steeds iets eerder naar huis of heb je je heimwee-dipje alweer achter de rug nu je in de VS bent !

Met hartelijke groeten,
    Alda & Boudewijn

• 06 April 2014 - 12:49

Gerrit.:

Hoi Elize.

Ja bizar land he, Amerika. Arjo en ik zijn net terug van twee weken camperen langs Route 66 en een stuk New Mexico en Colorado. Omdat we een nieuwe camper vanuit Chicago naar Denver gebracht hebben en dit aan het begin van het camperseizoen gebeurt, was het nog best vaak koud en winderig, maar hebben toch vooral genoten van de bijzondere natuur, de grote tegenstellingen, het kamperen in de State Parks, het vaak lekkere en goedkope (uit) eten etc.
    Net weer terug en vanmiddag verjaardagen vieren in Naaldwijk.
    Geniet er nog even van en tot spoedig ziens.

Groet: Gerrit en fam.

• 08 April 2014 - 20:26

Emmy:

Veel gezien wat herkenbaar is uit de verhalen en foto's van Gerrit en Arjo! Dit stukje Amerika staat ook op ons verlanglijstje. Nieuw Zeeland vind ik een beetje te ver vliegen, maar ik geloof het direct dat het prachtig is. Nog een paar dagen genieten. Goede reis!!

Emmy